|
|
|||||||
Köszöntöm az Új Évben céges hírlevelem olvasóit!
A kínaiaknak van egy átka ami így hangzik: "Élj izgalmas időkben!" Azt hiszem az izgalmas időket 2009-ben igazán sikerült megkapnunk!
A tavalyi év sokaknak emlékezetes lesz. Most viszont, hogy túl vagyunk rajta három dolgot kell végiggondolnunk:
Anyukám, mint történész, mindig azt mondja: "A történelem legnagyobb tanulsága, hogy az emberek nem tanulnak a történelem tanulságaiból." Ne legyen átlagos: ha nagy nehezen átevickélt a tavalyi éven, legalább tanuljon ennek a tanulságaiból!
Vállalkozó válságban? Segíthetünk » |
Kellemes meglepetésként rájöttem, hogy mindenki legjobb barátja a Google meg tudja mondani, hogy a hírleveleim közül melyikek keltették a legnagyobb visszhangot. Most rangsorolom a tavalyi évben a vállalkozóknak írt leveleim közül mi érdekelte leginkább az olvasókat. Fel is raktam a weblapomra (rejtve) ezeket a cikkeket, belinkeltem őket, ha kimaradt, most elolvashatják.
Ezt igazából nem is értem, miért lett népszerű – ez csak egy könyvismertető, és arról szól, hogyan dolgozik a világ leggazdagabb befektetője. Kit érdekel ez?
"...kedvencem az "egydolláros alapelv" -- ami a magyar kis és középvállalkozók egyik legérzékenyebb pontja. Buffett szerint mindig meg kell vizsgálni, hogy egy cég, amikor a nyereségéből visszaforgat egy dollárt, akkor valóban növeli-e legalább egy dollárral a vállalkozás értékét. Ezt az ügyfeleim közül a legtöbben abszolút nem veszik figyelembe. "Én minden nyereséget visszaforgatok a cégbe" -- hangzik el nálam számtalanszor, amitől a hideg futkározik a hátamon. Ugyanis, ha a Buffett féle egy dolláros kritérium nem teljesül (és sajnos ez a magyar cégek zöménél így van), akkor a nyereség visszaforgatásával csak a pénzt lapátolják ki az ablakon."
Kisvállalkozások személyzeti problémáiról. Van valakinek ilyen gondja?
"... És akkor elérkezik az a pont, amikor (a cégvezető) azt mondja, hogy ez így nem mehet tovább! És akkor kitalálja a tulajdonos, hogy keres maga helyett valakit, aki alkalmazotti vezetőként vezetné a cégét. Rohangáljon ő helyette, csináljon meg mindent helyette, mindezt egy szerény fizetésért! Ez az elgondolás óraműszerű rendszerességgel pattan ki az elcsigázott cégvezető fejéből. Csak az a baj, hogy ez egy megoldhatatlan feladat."
Ötletek a kisvállalkozásoknak a kintlévőségek behajtására. De tartoznak bárkinek is?
"...Tudomásul kell venni, hogy az adósság behajtás olyan, mint a szívinfarktus – minél előbb segítünk, annál nagyobb az életben maradás esélye. Ezért döntő fontosságú, hogy a fizetési csúszásra azonnal és hatékonyan reagáljunk.
1. A cégek hasonlóan az emberekhez, annyit költenek, amennyi pénzük van. Ha elmaradtak egy fizetéssel, és erre senki sem figyelmeztette őket, akkor azt észlelik, hogy van még egy kis elkölteni való pénzük – és ezt el is költik. Később ezt nagyon nehéz visszacsinálni.
2. Igazából a számlák kifizetése egy verseny: a cégek maguk döntik el, kinek a számláját fizetik ki először. A mi célunk csak annyi, hogy a mi számlánk legyen először kiegyenlítve."
Ez a cikk talán a legfontosabb tanulságokat foglalja össze a jelenlegi válságról, minden vállalkozónak.
"...Miért mesélem el ezt? Azért mert a mostani válság sok szakértő szerint nagyon hasonlít arra a bizonyos nagyra. Most is csak azok fogják túlélni, akik képesek hatékonyabb működésre. ...
Most azonban még nyakig bent vagyunk a válságban és a leszámolás zajlik. Aki nem képes hatékonyabban működni, az csődbe megy. Aki viszont képes a hatékonyabb működésre az nem csak túléli a válságot, de ő örökli a csődbement vetélytársak vásárlóit is."
Ebben a cikkben pár dolgot felvillantottam, hogyan mutat rá a modern alkalmazott pszichológia, hogyan vagyunk másokra olyan hatást gyakorolni, amit mi szeretnénk. Az hogy ez ennyire érdekelt mindenkit, ezen tényleg meglepődtem...
"...Becsönget egy kiscserkész lány és megkérdi: Bácsi venne 5 dollárért egy jegyet a cserkészek műsoros estjére? – Nem. – Akkor venne egy dollárért cserkész sütit? – Lehet ezt visszautasítani? Milyen arányban utasították volna el a cserkész csoki vásárlását, ha nem kér először egy drágábbat? Az alkalmazott pszichológusok szerint ez a módszer rendkívül hatékony: általában egy folyamatban, az eladás hatékonyságát 3-5-szörösére emeli!"
Mostanában olyan futószalagon mennek csődbe komoly vállalkozások is, hogy meg kellett írnom:
"...A főszereplő egy építési vállalkozó. Annak idején a magánvagyonát is beadva fedezetként hitelt vett fel, telket vásárolt, és nekiállt házakat építeni, amit aztán tisztes haszonnal eladott. Ennek a hasznából ismét telket vett, de már nagyobbat, de a magánvagyonát ismét csak bevonta fedezetként. Ez ismét sikerült és így tovább. A válság előtt közvetlenül, már hatalmas területen folytak az építkezések, amikor aztán az új, lakóparki lakásra várakozók sora hirtelen elpárolgott. Maradt viszont egy csomó felépített ház üresen és a hatalmas hitel, amit fizetni kellene - fedezetként mindenükkel. És most érkezett el a pillanat, hogy a kamatot végkép nem tudják fizetni, mindent visz a bank és akkor innen bizony nincstelenek lesznek."
Nagyon szépen megkérnék mindenkit, mielőtt kiakad rám – olvassa el már végig, amit írok... Ezen a levélen ismét sokan megsértődtek, pedig csak egy nagyon lényeges problémát találó névvel lát el. Ráadásul a gatyaletolás kifejezést nem is én találtam ki, hanem Kelkó Tamás. A leszarási pénzt meg James Clavell.
(Megjegyzem, én nem beszélek csúnyán. Maximum közvetlenül. Meg pocsék a helyesírásom. Pár éve érettségizett a lányom és Spiró Györgyöt húzta. Utána olvastam el a Csirkefejet tőle. Na, ott csúnyán beszélnek, de igazán – viszont érettségizni kell belőle.)
"...A gatyaletolás szó jelentése: sok vállalkozás úgy gondolja, hogy a többiekkel szemben egyetlen esélye, ha az árait csökkenti. Abban versenyeznek, – Tamás szavaival – ki tudja a gatyáját jobban letolni. Innen kezdve, ha valakinek ilyen szavak hagyják el a száját, hogy "Az én szakmámban csak az ár számít" vagy "Az én vevőim kizárólag a legolcsóbbat keresik" akkor a többiek már rutinosan vágják rá: Gatyaletolás! Pedig a gatyaletoló verseny a vállalkozók közt életveszélyes."
Szöveg katt
www.sokprofit.hu
www.vevoletoltes.hu
www.harisnya.hupont.hu
www.mlmuzlet.hupont.hu
www.befektetesi.hupont.hu
www.marketing-marketing.hupont.hu
További nagyon szép napot kivánok sok sikert.
Takács Imre
takacs.imre65@gmail.com
06-20-943-7178
"Mit teszel ma ami, holnap is számit?
HÍRFORRÁS ITT.
Partnereinknek ügyfeleket és üzleti kapcsolatokat keresünk. Cégeknek és egyéni vállalkozóknak segítünk az értékesítésben, és a beszerzésben is. Megbízható üzleti kapcsolatokhoz juttatjuk a cégeket.